W Alfabecie Przywództwa pod literą O, nie mogło zabraknąć Odważnego Przywództwa. Uważam, że odwaga jest niezbędna dla bycia dobrym, skutecznym liderem. Odwaga a nie brawurowe działania. Odwaga rozumiana jako cecha związana z podejmowaniem trudnych decyzji, działaniem w sytuacji niejednoznaczności, podejmowaniem się zadań i wyzwań wykraczających poza naszą tzw. strefę komfortu. Odwaga wiąże się też z wyjściem na arenę prezentacją własnego zdania, wtedy kiedy wiemy, że jest inne niż zdanie większości. To sytuacja, kiedy nie tylko bronimy własnej opinii, ale też stajemy w obronie osób na słabszej pozycji, to obrona dyskryminowanych. Jesteśmy odważni, kiedy postępujemy zgodnie z naszymi wartościami. Nie poddajemy się dyktatowi silniejszego lub grupy przyjmując postawę konformistyczną.

Odważne przywództwo jest tym czego potrzebujemy w czasach wymagających odwagi do przewodzenia w sytuacji niejasności i niezwykłych warunków.

Co o odwadze mówi słynna badaczka odwagi Brene Brown?

Brene Brown prowadzi od ponad 20 lat badania nad odwagą, wstydem, wrażliwością i autentycznością na Uniwersytecie w Teksasie. Jest autorką czterech bestsellerów i wspaniałego TED o wrażliwości . Osobiście czerpię bardzo dużo z jej książek.
Każdy, kto podejmuje się zadania pracy z ludźmi powinien zapoznać się z książką Odwaga w przywództwie
Wedlug Brené Brown istnieją cztery umiejętności odważnego przywództwa, szczegółowo opisane w książce Odwaga w przywództwie.
1. Zmagania z wrażliwością (Mierzenie się z własną wrażliwością)
2. Życie zgodnie z wartościami.
3. Budowanie zaufania (Odwaga w zaufaniu sobie i innym)
4. Sztuka wstawania (Uczenie się z wyzwań i porażek).

1. Zmagania z wrażliwością (Mierzenie się z własną wrażliwością)

Brené Brown mówi: „Nie można osiągnąć odwagi bez utrudnień z powodu wrażliwości”. Oznacza to, że masz odwagę pokazać się w pełnej otwartości, mimo że nie możesz kontrolować wyniku. Chodzi o bycie wrażliwym w relacjach z innymi podczas każdego spotkania, e-maila, rozmowy telefonicznej i rozmowy twarzą w twarz w miejscu pracy i poza nim.
Wrażliwość oznacza jednoczesne podekscytowanie i strach. Czujesz, że musisz coś zrobić lub powiedzieć, ale wewnętrzny głos, który masz, mówi ci, że może to nie być bezpieczne. Aby pomóc członkowi zespołu w znalezieniu własnych odpowiedzi, potrzeba wrażliwości, aby opóźnić działanie i wkroczyć w rozmowę coachingową.
Liderzy muszą nieustannie pracować nad wejściem w trudne rozmowy i dostarczaniem uczciwych i produktywnych informacji zwrotnych, co wymaga takiego nastawienia. Jeśli chodzi o przekazywanie opinii, pamiętaj o następujących kwestiach:

  • Koncentrując się na transparentności, zwiększasz zaufanie i zmniejszasz nieproduktywne zachowania. Transparentność tworzy więcej więzi i empatii. Przejrzystość tworzy również granicę, która pozwala drugiej osobie zdecydować, co zrobić z informacją zwrotną.
  • Poznaj swoje wyzwalacze. Kiedy jesteś poruszony, czy próbujesz kontrolować sytuację, chronić siebie lub sprawiać, by ludzie byli zadowoleni? Świadomość tego może pomóc ci przenieść się w wybrane miejsce, aby wkroczyć we wrażliwość.

2. Życie zgodnie z wartościami

Zastanow się nad swoimi wartościami, nazwij je i zapisz. W następnym kroku zidentyfikuj podstawowe zachowania, które reprezentują sposób, w jaki możesz żyć zgodnie z tymi wartościami. A jakie zachowania mówią ci, że zboczyłeś z kursu?
Odważni liderzy, którzy kierują się swoimi wartościami, zamiast tylko o nich mówić, nigdy nie milczą o trudnych sprawach.

3. Budowanie zaufania (Odwaga w zaufaniu sobie i innym)

Chodzi o takie zaufanie, które opiera się na rzetelnej ocenie sytuacji biznesowego i dobrego osądu ludzi, połączonych dla wzmocnienia intuicji.
Zaufanie buduje się poprzez małe chwile wrażliwości w relacji, występujące na osi czasu. Pochodzi też z wybrania odwagi zamiast komfortu.
Bycie godnym zaufania liderem oznacza bycie kimś, na kogo ludzie mogą liczyć i ich przekonanie, że zrobisz to, co mówisz, że zrobisz.
W taki sposób Stephen M.R. Covey, autor książki Szybkość Zaufania mówi nam o zaufaniu:

Zaufanie ma silny wymiar ekonomiczny. Ma zawsze wpływ na dwa elementy – szybkość działania oraz koszty. Gdy spada zaufanie, maleje szybkość działania, a koszty wzrastają. Kiedy rośnie zaufanie, maleją koszty i rośnie prędkość. Stephen M. R. Covey

4. Sztuka wstawania (Uczenie się z wyzwań i porażek)

To, jak mówisz do siebie, gdy coś idzie nie tak, ma ogromne znaczenie. Carol Dweck, autorka książki Nowa psychologia sukcesu wyjaśnia nastawienie na uczenie się i na stałość. Poszukiwanie błędów świadczy o nastawieniu na stałość; uczenie się, jak stać się lepszym następnym razem, pokazuje nastawienie na rozwój.
Najważniejszym aspektem odważnego przywództwa jest wybór sposobu, w jaki reagujemy na strach. Czy przejdziesz na autopilota i będziesz chronić, kontrolować, czy ludzie będą zadowoleni i uspokojeni?
Następnym razem, gdy będziesz miał okazję do odważnego przewodzenia, pamiętaj, aby radzić sobie będąc wrażliwym, pokazując się w pełnej otwartości, żyjąc zgodnie ze swoimi wartościami, ufając sobie i ucząc się na błędach.
Do zastosowania w pracy i życiu:
Jak być odważnym