Przywództwo często kojarzymy z charyzmą. Za osobę charyzmatyczną uważamy kogoś obdarzonego urokiem, inteligencją, elokwencją, przekonującego do swojej wizji.

Przywódca charyzmatyczny będzie posiadał te atrybuty a poza tym będzie miał potrzebę wpływania na ludzi i wprowadzania zmian. Pracownicy współpracujący z przywódcami charyzmatycznymi identyfikują się z nimi, tacy przywódcy są dla nich wzorem. Taki przywódca jest też biegły w tworzeniu swojego wizerunku jako człowieka sukcesu i posiadającego niezbędne kompetencje, wizję i energię do jej komunikowania i wdrażania. Charyzma odbierana jest przez naszą obecność, wiarygodność jaką budujemy i emocje, jakie wywołujemy.

W książce Mit charyzmy Olivia Fox Cabane przedstawia charyzmę jako składającą się z trzech elementów: mocy, obecności i ciepła, czyli życzliwości. A znani przywódcy, wymieniani przez Olivię Fox Cabane, zwykle mają jeden z tych elementów jako dominujący.

Cabane wyróżnia też cztery rodzaje charyzmy:

  • Charyzma polegająca na uważności (ktoś, kto uważnie słucha i sprawia, że ​​ludzie czują się szanowani i słyszani, na przykład Oprah Winfrey)
  • Wizjonerska charyzma (pełne przekonanie o idei lub przyczynie i inspiruje innych do naśladowania; tego typu przykłady to Steve Jobs lub przywódcy kultu)
  • Charyzma życzliwości (ciepło i więź emocjonalna to główne elementy tego typu; przykładem jest Dalajlama)
  • Charyzma władzy (władza i status są kluczem do tego rodzaju charyzmy; na przykład wielu liderów politycznych)

Oddziaływanie charyzmy zmienia się z koniecznością funkcjonowania w świecie wirtualnym i stąd pojawia nam się nowa koncepcja e-charyzmy. Pojęcie wprowadziła Leigh Thompson, profesor Kellogg School of Management przy Northwestern University przekonując nas, że e-charyzma wymaga innych umiejętności i atrybutów niż charyzma tradycyjna.

Najważniejsze wskazówki profesor Leigh Thompson, żeby podkręcić e-charyzmę:

  • Bycie widocznym przez kadrowanie twarzy tak, aby zajmowała przynajmniej jedną trzecią ekranu.
  • Dobre oświetlenie miejsca pracy.
  • Żywa komunikacja niewerbalna – kiwanie głową, nawiązywanie kontaktu wzrokowego i częstsze uśmiechanie się.
  • Praca głosem – obserwowanie swojego tonu, wypowiadając słowa, zmieniając tonację i rytm.
  • Zauważanie innych – dawanie innym przestrzeni do wypowiedzi, zapraszanie ich do aktywności i zabrania głosu.

Pewność siebie, która jest tak czytelna przy spotkaniu twarzą w twarz, przejawia się inaczej w kontakcie wirtualnym. O naszej pewności siebie świadczył będzie w większym stopniu głos i sposób wypowiadania się – rytmiczny, zdecydowany i zaangażowany.

Jak być widocznym i zaangażowanym przez platformy takie jak Zoom?

Wysoki poziom energii i entuzjazmu zawsze cechowały najbardziej charyzmatycznych liderów. Pozytywne emocje, wyrażane poprzez mówców pozytywnie wpływają na zaangażowanie innych osób.
Dzisiaj pokazywanie entuzjazmu jest jeszcze ważniejsze, gdyż uczestnicy naszej sesji mogą stracić zainteresowanie i opuścić ją w mgnieniu oka. Wraz z przejściem na komunikację wirtualną straciliśmy natychmiastowe informacje zwrotne od naszych odbiorców. Byliśmy przyzwyczajeni od odczytywania tych przekazów w postaci języka niewerbalnego, w tym uśmiechów, śmiechu, potakiwania, mimiki itd. Przygotowując się do wystąpienia online warto zastanowić się, jak możemy podnieść poziom entuzjazmu bez tych informacji zwrotnych.

Postępuj zgodnie z tymi wskazówkami dla budowania e-charyzmy:

1. Bądź aktywny  – Naucz się i zacznij korzystać z dostępnych funkcji platformy wideokonferencyjnej. Należą do nich podniesiona ręka, oklaski i emotikony. Na przykład niewerbalne funkcje opinii Zoom umożliwiają wyrażanie opinii przez kliknięcie jednej z kilku ikon na panelu uczestnika. Zapoznaj się z opcjami swojej platformy.
2. Bądź dwukrotnie bardziej ożywiony niż w kontakcie osobistym. Ludzie widzą tylko niewielką  wersję tego, kim naprawdę jesteś, więc wyrażaj siebie obszerniejszymi gestami. Używaj rąk do podkreślenia, upewniając się, że są w pełni widoczne w ekranie. Uśmiechnij się, przytaknij. Pokaż też, że szanujesz czas wszystkich i zwracasz na nich uwagę.
3. Używaj bogactwa swojego głosu, kiedy wypowiadasz się. Zmieniaj tempo i głośność, aby pokazać emocje. Wstawiaj pięciosekundowe przerwy, żeby  zwrócić na siebie uwagę.
4. Popracuj nad odpowiednim tłem. Chodzi to by Twoje  otoczenie widoczne na ekranie, wyrażało to kim jesteś. Jeśli to możliwe, unikaj wirtualnego tła. Ustaw w tle przedmioty, które mówią o tym, kim jesteś i co jest dla Ciebie ważne.
5. Zadbaj o swój wygląd. Zasady dotyczące odpowiedniego wyglądu się w świecie wirtualnym, nie różnią się tak bardzo od świata fizycznego. Pokaż, że Ci zależy, wyglądając na osobę zadbaną i ubraną w sposób, który dobrze prezentuje się na ekranie.
6. Zwracaj się do innych osób po imieniu lub imieniu i nazwisku. Lubimy być zauważani. Ponieważ rozmowy wideo są zwykle bezosobowe, zwrócenie się nawet do kogoś, kogo nie znasz, może wzbudzić zainteresowanie i zaangażowanie.
7. Zadawaj pytania. Zadawanie pytania  sprawia, że ​​druga osoba czuje się ważna, a Ty z kolei okazujesz  swoje zainteresowanie.
Nasza charyzma może też być przekazywana podczas rozmowy wideo, ale musimy popracować nad nią. Teraz jest ten czas na zgłębienie i odkrycie nowych sposobów jak najbardziej efektywnej komunikacji, podczas gdy przygotowujemy się do następnej normalności.
Poniżej w linku ćwiczenia na pracę nad charyzmą na podstawie książki Mit Charyzmy autorstwa Olivii Fox Cabane.

 
Charyzmy można się nauczyć