W Alfabecie Przywództwa czas na literę J, pod którą będzie kryło się pojęcie przywództwa jutra. Zajmiemy się fascynującym przewidywaniem, jak będzie wyglądało przewodzenie ludziom w przyszłości. Sprawdzimy jakie wyzwania przyniesie liderom przyszłość. W przyszłości liderzy będą musieli stawić czoła przeszkodom i wyzwaniom, z którymi nie mieli do czynienia obecni ani dawni przywódcy.
Jak powiedział guru nauk o zarządzaniu Peter Drucker:
Najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest jej tworzenie.
Jacob Morgan, futurolog i autor książki The Future Leader przeprowadził wywiady z ponad 140 dyrektorami generalnymi największych firm na świecie i dodatkowo ankietę z ponad 14 000 użytkownikami LinkedIn. Jedno z pytań dotyczyło wyzwań, przed którymi staną przyszli liderzy.
Wyzwania te zostały podzielone przez Jacoba Morgana na dwa główne obszary: futuryzacja i humanizacja.
Futuryzacja
Przyszli liderzy nie mogą kierować organizacjami, patrząc wstecz. Muszą zorientować się na przyszłość. Do kategorii futuryzacji zaliczamy poniższe kwestie:.
Myślenie długoterminowe kontra myślenie krótkoterminowe
Wielu liderów myśli krótkoterminowo a pandemia jeszcze wzmocniła te tendencje. Jesteśmy uwarunkowani myśleniem krótkoterminowym i oczekiwaniem szybkich rezultatów. Przyszli liderzy natomiast muszą być skoncentrowani na długoterminowym sukcesie zarówno organizacji, jak i ludzi.
Postęp technologiczny – AI, automatyzacja, robotyzacja
Nowa technologia pojawia się niewiarygodnie szybko i często wydaje się, że gdy już coś opanujemy, już staje się przestarzała i pojawia się nowe, szybkie, efektowne rozwiązanie. Liderzy muszą zwracać uwagę na technologię i być w stanie zmieniać swoją perspektywę, aby zrozumieć, jakie nowe osiągnięcia są kluczowe, a co jeszcze jest w przygotowaniu.
Dzisiejsi liderzy muszą albo zdecydować się na przyjęcie nowych platform i technologii, albo być przygotowani na pozostanie w tyle – John Legere, były prezes T-Mobile
Nadążanie za tempem zmian
Świat zmienia się niewiarygodnie szybko, a przyszli przywódcy będą musieli za nim nadążyć. Muszą zaakceptować zmiany, zachowywać elastyczność i być otwarci na nowe pomysły.
Tempo zmian jest szybsze i chociaż nie musisz wiedzieć wszystkiego, musisz wiedzieć, jak to osiągnąć. Zaangażowanie w uczenie się przez całe życie, myślę, że premia za to jest teraz znacznie wyższa dla naszych liderów. -William Rogers, dyrektor generalny SunTrust Banks
Porzucanie status quo
To, że coś działało w przeszłości, nie oznacza, że będzie działać w przyszłości. Liderzy muszą być pewni siebie i odważni, aby podejmować ryzyko porzucania status quo.
Humanizacja
Zwykle kładziemy duży nacisk na technologię przyszłości, ale firma może pracować bez technologii; nie może działać bez ludzi. Wyzwania związane z humanizacją obejmują równoważenie ludzi z technologią i zapewnienie, że Twoi ludzie są przygotowani do odniesienia sukcesu w przyszłości..
Tworzenie zróżnicowanych zespołów
Nasza firma powinna odzwierciedlać różnorodność. Zróżnicowane zespoły wnoszą nowe perspektywy. Przyszli liderzy muszą łączyć zespoły ludzi o różnym pochodzeniu, płci, rasie, orientacji seksualnej i systemach przekonań, aby razem pracować nad wspólnym celem.
Znakiem rozpoznawczym przyszłego lidera powinna być umiejętność współpracy z ludźmi w różnym wieku i z różnych środowisk. Sébastien Bazin, dyrektor generalny Accor Hotels
Rekrutowanie i rozwijanie najlepszych talentów
Ludzie są największym zasobem organizacji, ale wiele firm stoi przed wyzwaniem znalezienia i zatrzymania świetnych pracowników. Zamiast kandydatów do pracy próbujących przekonywać organizacje, że są najlepszym wyborem, teraz liderzy i organizacje muszą przekonać potencjalnych pracowników, że są świetnym miejscem do pracy.
Zwłaszcza przedstawiciele Millenialsów jeśli nie czują, że się uczą i rozwijają, a są na bieżąco w swoich obszarach specjalizacji, opuszczą firmę.
Przekwalifikowanie i podnoszenie kwalifikacji pracowników (reskilling i upskilling)
Sposób naszej pracy i narzędzia, które posiadamy, szybko się zmieniają, a wielu pracowników nie ma odpowiednich umiejętności, aby wykonywać swoją pracę lub rozwijać się w przyszłości. Liderzy stają przed wyzwaniem, jakim jest wiedza, jak najlepiej podnosić kwalifikacje pracowników i zapewniać im to, czego potrzebują, aby odnieść sukces w przyszłości.
Czynienie dobra
Ludzie chcą być częścią organizacji, którym zależy na czymś więcej niż tylko zarabianiu pieniędzy. Ale w wielu przypadkach liderzy i akcjonariusze są uwarunkowani, aby myśleć bardziej o zyskach niż o czynieniu dobra na świecie. Przyszli liderzy muszą upewnić się, że ich praca poprawia świat, a następnie podzielić się tym przesłaniem z innymi.
Nadawanie organizacji ludzkiej twarzy
Dzięki automatyzacji i skupieniu się na wydajności wiele organizacji wpada w pułapkę skupiania się na wynikach, a nie na ludziach. Każdy człowiek się liczy, a przyszli liderzy muszą traktować swoich pracowników jako ludzi, a nie tylko trybiki w maszynie.
Lider przyszłości będzie musiał wykazać się dostateczną przenikliwością, aby zrównoważyć automatyzację z ludzkim podejściem. Muszą zdecydować, jakie typy zadań zautomatyzować, aby mogli spędzać więcej czasu na czynnościach o dużej wartości. Ale także zdecyduj, które firmy będą nadal czerpać korzyści z ludzkiego osądu. — Kiran Mazumdar-Shaw, Chairperson, of Biocon
Wyzwania te są powszechne i wymagają poważnego wysiłku. Jak wynika z ankiety LinkedIn, większość liderów i organizacji nie jest gotowych na stawienie czoła tym wyzwaniom. Dobra wiadomość jest taka, że wciąż mamy czas, ale musimy zacząć już teraz, aby rozwinąć umiejętności i nastawienie potrzebne w przyszłości.
9 kompetencji przyszłości