fbpx

 

Kod kulturowy

Kod kulturowy, Pexels: Anderson Guerra

Kod kulturowy to narzędzie, którym posługujemy się w sposób nieświadomy, to filtr, przez który odbieramy świat. Dla zrozumienia sobie własnych zachowań, a także zachowań całych społeczności i narodów warto uświadomić sobie, jak działają kody kulturowe.
“Kod kulturowy jest nieuświadomionym znaczeniem, które nadajemy każdej możliwej rzeczy: samochodowi, rodzajowi żywności, relacji, a nawet danemu krajowi. Czynimy to za pomocą filtra własnej kultury… w efekcie kody – nieuświadomione znaczenia nadawane przedmiotom itd. również się różnią.”

Książka Clotaire Rapaille odkrywa, to co jest schowane głęboko i daje nam do nieświadomych procesów opartych na psychoanalizie Junga. Autor sięga do ukrytych myśli, wyobrażeń, pragnień w swoich badaniach, zwanych odkrywkowymi wtedy, gdy osoby znajdują się w stanie głębokiej relaksacji.

Badania kodów kulturowych Rapaille opierają się na następujących pięciu zasadach:

Zasada 1 – Nie wierz w to, co mówią ludzie
Ludzie udzielają odpowiedzi zgodnie z oczekiwaniami, racjonalnie zgodnie z tym, co podszeptuje im kora mózgowa (część mózgu kontrolująca inteligencję).
W sesji odkrywkowej otwiera się dostęp do innej części mózgu, mózgu gadziego i udzielane są odpowiedzi potocznie zwane nagą prawdą. W stanie pomiędzy snem a jawą mamy łatwiejszy dostęp do naszych wspomnień i instynktów. Poza tym ludzie sami nie są do końca świadomi swoich wyborów.

Zasada 2 – Emocje są energią niezbędną do nauki
Emocje są kluczem do procesu uczenia się, kluczem do mechanizmu imprintingu, inaczej wdrukowania, czyli wytwarzania połączeń w mózgu odpowiedzialnych za więzi znaczeniowe pomiędzy umysłem jednostki a określonymi pojęciami. Ten proces przebiega przy odpowiednio silnych emocjach.

Zasada 3 – Przekazem jest struktura a nie forma

Kluczem do zrozumienia prawdziwego znaczenia stojącego za naszymi działaniami jest uchwycenie struktury. Gdy przyglądamy się ludzkim zachowaniom i pytamy dlaczego przebiegają w określony sposób, powinniśmy spojrzeć poza formę, w głąb struktury.

Analizując sytuacje i zachowania patrzymy na trzy struktury:
biologiczną (DNA)
kulturę, na którą składają się między innymi język, sztuka, środowisko, historia itd. Sposób, w jaki są splecione kształtuje niepowtarzalny charakter każdej kultury.
indywidualną, stanowiącą nieskończoną ilość kombinacji dla pojedynczego człowieka.

Zasada 4 – Każde wdrukowanie wymaga czasu, a znaczenie wdrukowania zależy od danej kultury
Większość wdrukowań powstaje w ciągu pierwszych 7 lat życia. Ponieważ większość z nas wychowuje się w jednej kulturze, to ludzie z różnych kultur odmiennie doświadczają tej samej rzeczy czy pojęcia.

Zasada 5 – Aby uzyskać dostęp do znaczenia wdruku należy poznać jego kod kulturowy
Kod nie ma jednak uniwersalnego znaczenia nie obowiązuje w innych kulturach. Autor podaje tutaj przykład podejścia do sera. W kulturze francuskiej kodem sera jest: żywy. Ser przechowywany jest w temperaturze pokojowej i dojrzewa, czyli żyje. Natomiast w USA kodem sera jest: martwy. Ser poddany jest pasteryzacji i przechowywany bez dostępu powietrza w lodówce. W Polsce spożywamy również głównie sery, które przechowujemy w lodówce.

W dalszej części książki C. Rapaille przytacza szereg interesujących przykładów ze swoich badań związanych z podejściem do podstawowych pojęć, takich jak: dom, miłość, zdrowie, młodość, jedzenie, praca i sukces w różnych kulturach narodowych.

W planach autora jest wydanie książki o polskich kodach kulturowych. Czekam z niecierpliwością.

http://www.mtbiznes.pl/b2525-kod-kulturowy.htm
http://www.fundacjathinktank.pl/laboratorium-kodoacutew-kulturowych.html

Jeśli chcesz posłuchać wywiadu z autorem Kodu Kulturowego:
https://biznes.radiozet.pl/News/Clotaire-Rapaille-jesli-nie-znasz-kodu-nie-zrozumiesz-kultury-WYWIAD

Do you find this article useful? Please share it with your contacts!

Comments (1)

  1. Pingback: Różnice kulturowe - HR Concept

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *