Najlepszych zasad przywództwa uczymy się w piaskownicy.

Na co zwrócić uwagę by dobrze zarządzać nowymi generacjami pracowników? Jak rozwijać siebie jako lider i członek zespołu?

Jak się sięgniesz pamięcią wstecz, to wiesz, że sporo czasu w dzieciństwie spędzamy w piaskownicy. Z piaskownicą wiąże się szereg przyjemności – radość z wykonywania babek, uczenie się przez współdziałanie z innymi, osiąganie mistrzostwa w piaskowych, nietrwałych konstrukcjach. To czas, kiedy kształtujemy relacje z często przypadkowymi towarzyszami zabaw.  Kształtujemy kompetencje, wykorzystywane w późniejszym wieku. Można użyć metafory piaskownicy do interpretacji najbardziej typowych zachowań, które z łatwością możemy wykorzystać w rozwoju przywództwa. Dlatego polecam zagłębić się w książkę Efekt Piaskownicy, napisaną przez Magdalenę Kieferling.
Jak się to ma do dorosłości i przywództwa? W piaskownicy i w zarządzaniu stosujemy konkretne zasady, które łatwo nam zrozumieć. W końcu kulturowo mamy wszyscy te wspólne doświadczenia z zabawy w piasku.  Poznajmy je:

10 zasad przywódczych z piaskownicy:

Zasada 1 Wspólnie ustalamy zasady
Ustalcie wspólne reguły i traktujcie się tak, jak chcielibyście być traktowani. Jeśli będziesz narzucać głupie zasady, ci którzy mogliby z Tobą współpracować, odejdą.

… szefowie przyszłości nie obędą się bez reguł, ale takich stworzonych razem ze swoimi pracownikami.

Zasady powinny być proste, dające autonomię, budujące wzajemne zaufanie.
Zasada 2 Jasno mówimy, o co nam chodzi
W piaskownicy może dochodzić do konfliktów. Natomiast już wtedy umiejętność zatrzymania się i zastanowienia nad reakcją drugiego dziecka, wynikającą z jego potrzeb pomoże zapobiec eskalacji konfliktu.

Zrozumienie sedna problemów i transparentność w komunikacji budują relacje, których nie zburzy byle jaki konflikt.

To co, może nam przeszkadzać to dążenie do perfekcjonizmu. Jak się okazuje dla przyszłych pokoleń od perfekcjonizmu, ważniejsza jest autentyczność. Ważniejsze jest udzielanie wsparcia przy rozwiązywaniu problemów, niż bycie superbohaterem.
Perfekcjonizm jest utrudnieniem na wszystkich etapach projektu, może uniemożliwić rozpoczęcie pracy lub jej ukończenie.
Zasada 3 Budujemy relacje
Budujemy relacje przez słuchanie i inspirowanie siebie wzajemnie.

Budowanie koalicji z ludźmi, którzy mogą nam pomóc, to jedna z najważniejszych umiejętności społecznych. Umiejętnością jest także zdawanie sobie z tego sprawy i takie zarządzanie relacjami, by dawały nam energię, a nie ją zabierały.

Zasada 4 Dzielimy się zabawkami
Czasami sprawia to trudność i jest zarzewiem konfliktu, ale tylko dzieląc się wiedzą, zasobami, doświadczeniami, rozwijamy się i bardziej efektywnie jesteśmy w stanie osiągnąć, to co zamierzamy.
7 przyczyn braku dzielenia się wiedzą:

  1. Jesteśmy zbyt zajęci
  2. Nie cieszymy się z sukcesów innych osób
  3. Wolimy pracować solo i na własny rachunek
  4. Postrzegamy posiadanie wiedzy, jako posiadanie władzy
  5. Uważamy, że nie wyjdzie nam to na dobre
  6. Nic z tego nie mamy
  7. Nie potrafimy dzielić się wiedzą

Zasada 5 Inspirujemy się
We wspólnej zabawie uczymy się bardzo dużo przez naśladownictwo lepszego wykonania. Ale też wzajemnie napędzamy generowanie pomysłów i kreatywność.
Zasada 6 Oduczamy się
Mam poczucie, że jako dzieci mamy większą elastyczność i nie przywiązujemy się do jednego sposobu wykonania babki z piasku. Często wymienianą kompetencją przyszłości jest umiejętność uczenia się – oduczania i ponownego uczenia.

Analfabetą będzie ten, kto nie potrafi się uczyć, potem oduczać, a następnie znowu uczyć – pisał futurolog Alvin Toffler.

Zasada 7 Nie bijemy się
Walka o zabawki, krzyk i płac nie doprowadzi do niczego dobrego. Umiejętności radzenia sobie z innymi kształtujemy podczas zabaw w dzieciństwie.

Wielkich menadżerów, tak samo jak wspaniałych rodziców, poznaje się po tym, jak unikając krytykowania, motywują tych, z którymi pracują.

Zasada 8 Przepraszamy się
Jeśli niechcący popsujemy czyjąś budowlę z piasku warto przeprosić, bo inaczej inne dzieci nie będą chciały się z nami bawić.

Zdrowa kultura firmy promuje komunikację i cieszy się z informacji zwrotnej. Szybkie odkrywanie słabych stron, dostosowanie zachować i usprawnianie pracy zespołowej to atuty, które wyróżniają nas na tle konkurencji.

Informacja zwrotna jest niezwykle ważna.
Zasada 9 Słuchamy oczami
Zaczynając zabawę w piaskownicy podpatrujemy i naśladujemy lepsze rozwiązania. Jedną z ważniejszych kompetencji w przywództwie jest umiejętność słuchania, bez przerywania innym osobom ich wypowiedzi i narzucania swojego zdania.  Autorka podaje kilka ćwiczeń rozwijających tę umiejętność. Przytoczę jedno z nich, gdyż dotyczy zachowań na spotkaniu, utrudniających komunikację i podejmowanie decyzji. Z powodu naszych nieefektywnych sposobów prowadzenia spotkań, spotkania firmowe są zmorą i są postrzegane jako strata czasu. Ćwiczenie polega na tym, że najpierw obserwujemy wypowiedzi uczestników spotkania bez odzywania się, zabieramy głos na koniec, zajmujemy się parafrazą poprzednich wypowiedzi i konkluzją na ich podstawie.
Zasada 10 Negujemy stałość
Zasada ta związana jest z brakiem przywiązania do rzeczy i akceptacją nietrwałości.  Przecież wszystkie te budowle z piasku są nietrwałe. Wyposażeni w umiejętność radzenia sobie ze stratą, będziemy łatwiej przechodzili przez zmiany.
Link do książki Magdaleny Kieferling – Efekt Piaskownicy, Jak szefować, żeby roboty nie zabrały Co roboty:
Efekt Piaskownicy