fbpx

Trzy mądre małpy – japońskie przysłowie „nie widzę nic złego, nie słyszę nic złego, nie mówię nic złego”

Czy wiesz, że nikt nie lubi udzielać feedbacku, ale każdy chce go otrzymywać?

Dotyczy to zwłaszcza negatywnego feedbacku. Z czego wynika ten paradoks?
Jak wynika z badań prowadzonych przez firmę Zenger/Folkman na globalnej próbie menedżerów zapytanych o rodzaj feedbacku, jaki wolą udzielać 56% preferuje feedback negatywny, 31% pozytywny a 12% ma wyrównane preferencje dla obu typów feedbacku. Menedżerowie preferujący udzielanie negatywnego feedbacku, co nie jest zaskoczeniem są bardziej krytyczni i mają mniejszą wiarę i zaufanie do członków zespołu. Natomiast ci, który udzielają więcej pozytywnego feedbacku chcą pochwalić innych za wykonaną pracę i tym samym zmotywować ich.
W badaniach nad efektywnością menedżerów w tymi dwoma preferencjami okazuje się, że bardziej efektywni są udzielający pozytywnego feedbacku (47 percentyl) w stosunku do negatywnego feedbacku (35 percentyl).

Kiedy feedback jest najczęściej pozytywny?

Są sytuacje, kiedy liderzy chętniej udzielają pozytywnej, wspierającej informacji zwrotnej. Dzieje się to wtedy, gdy kierują się chęcią rozwijania innych i mają na nich wzgląd. Poza tym stosują motywację “pull”, czyli przyciągania, polegającą na docenianiu i inspirowaniu a nie motywację “push” (pchania) opierającą się na wyznaczaniu celów, egzekwowaniu i dyscyplinowaniu.

Do czego potrzebna jest nam informacja zwrotna?

Informacja zwrotna jest niezbędna do:

  • zwiększenia świadomości tego, jak jest odbierane nasze działanie
  • zapewnienia o utrzymywaniu  przez nas właściwego kierunku działania
  • możliwości dokonania zmiany zgodnie z oczekiwaniami
  • uczenia się i rozwoju
  • wzmacniania motywacji wewnętrznej
  • odpowiedniego wykonywania pracy

Feedback pełni centralną rolę w rozwijaniu kompetencji i pewności siebie.

Odpowiednio udzielona informacja zwrotna prowadzi do zmiany i rozwoju.

Jak przebiega proces udzielania feedbacku:

1. Rozpoczyna się od uzyskania zgody na udzielenie informacji zwrotnej.
2. Otwieramy rozmowę pytając o to co zrobiła dana osoba i czy jest z tego zadowolona. Stanowi to test na odpowiedzialność, inicjatywę i gotowość do uczenia się. Te dwa pytania badają świadomość postępów lub popełnionych błędów
3. Następnie przechodzimy do właściwej informacji zwrotnej i przekazujemy opisu tego, co zaobserwowaliśmy. Opieramy się na faktach, opisujemy nasze uczucia i wskazujemy na konsekwencje określonych zachowań.
4. Jeśli jest to feedback korektywny, wymieniamy 1-2 punkty do poprawy i prosimy o reakcję.
5. Na koniec spotkania uzgadniamy dalszy sposób postępowania.

Ważne jest to jak to zrobimy i dlatego w rozmowie posługujemy się komunikatem JA w odróżnieniu od komunikatu TY, będącego oceną osoby. Unikamy też często stosowanego w korporacjach komunikatu MY, rozmywającego, to kto jest faktycznie właścicielem komunikatu. W feedbacku pamiętamy o równowadze między atutami i słabościami (błędami).
Pamiętajmy, że feedback wyłącznie negatywny jest odbierany jako krytyka, co za tym idzie atak i wywołuje postawę obronną i zamknięcie się na uczenie się.

W procesie tym niezwykle istotna jest refleksja osoby otrzymującego feedback. Jest ona niezbędna do skorzystania z możliwości rozwoju.

Jak radzić sobie z feedbackiem

Jeśli zastanawiasz się, jak poradzić sobie z informacją zwrotną, wyrażaną wobec innych oraz otrzymywaną z ich strony, proponujemy, żeby zastosować pięć kroków. Zastanów się, czy:

  1. Informacja zwrotna opiera się na faktach czy na opiniach?
  2. Informacja zwrotna  służy raczej poprawianiu błędów i doskonaleniu, czy też poniżaniu?
  3. Informacja zwrotna jest wyrażana za pomocą pozytywnych określeń, które pomogą nakłonić do zmiany?
  4. Obiektywny obserwator uznałby informację zwrotną za sprawiedliwą?
  5. Informacja zwrotna jest wyrażana w cztery oczy, czy też publicznie?

W kolejnym artykule omówię najbardziej znane modele feedbacku.

https://motywacjaienergia.blogspot.com/2018/12/pchanie-i-ciagniecie-push-and-pull-w.html
https://hbr.org/2014/01/your-employees-want-the-negative-feedback-you-hate-to-give
https://szkola-liderow.eu/feedback-czyli-informacja-zwrotna/

Do you find this article useful? Please share it with your contacts!

Comments (3)

  1. Pingback: Narzędzia HR - przegląd wyników - HR Concept

  2. Reply

    Dzień dobry,

    chciałbym zaproponować Państwu zapoznanie się z ofertą kampanii e-mail marketingowych. Jest to bardzo skuteczne i efektywne źródło pozyskiwania nowych klientów. Nasza firma oferuje kompleksową usługę, poczynając od przygotowania strony reklamowej, przez dostarczenie wszystkich elementów niezbędnych do przeprowadzenia kampanii, po jej realizację.
    Jeśli w tych kilku zdaniach udało mi się Państwa zainteresować – proszę o odpowiedź. Skontaktujemy się i przedstawimy szczegóły oferty.

    Pozdrawiam,
    Marek Kuza
    https://marketing-mail.pl

  3. Reply

    Hey there, I just found your site, quick question…

    My name’s Eric, I found hrconcept.com.pl after doing a quick search – you showed up near the top of the rankings, so whatever you’re doing for SEO, looks like it’s working well.

    So here’s my question – what happens AFTER someone lands on your site? Anything?

    Research tells us at least 70% of the people who find your site, after a quick once-over, they disappear… forever.

    That means that all the work and effort you put into getting them to show up, goes down the tubes.

    Why would you want all that good work – and the great site you’ve built – go to waste?

    Because the odds are they’ll just skip over calling or even grabbing their phone, leaving you high and dry.

    But here’s a thought… what if you could make it super-simple for someone to raise their hand, say, “okay, let’s talk” without requiring them to even pull their cell phone from their pocket?

    You can – thanks to revolutionary new software that can literally make that first call happen NOW.

    Talk With Web Visitor is a software widget that sits on your site, ready and waiting to capture any visitor’s Name, Email address and Phone Number. It lets you know IMMEDIATELY – so that you can talk to that lead while they’re still there at your site.

    You know, strike when the iron’s hot!

    CLICK HERE http://www.talkwithwebvisitors.com to try out a Live Demo with Talk With Web Visitor now to see exactly how it works.

    When targeting leads, you HAVE to act fast – the difference between contacting someone within 5 minutes versus 30 minutes later is huge – like 100 times better!

    That’s why you should check out our new SMS Text With Lead feature as well… once you’ve captured the phone number of the website visitor, you can automatically kick off a text message (SMS) conversation with them.

    Imagine how powerful this could be – even if they don’t take you up on your offer immediately, you can stay in touch with them using text messages to make new offers, provide links to great content, and build your credibility.

    Just this alone could be a game changer to make your website even more effective.

    Strike when the iron’s hot!

    CLICK HERE http://www.talkwithwebvisitors.com to learn more about everything Talk With Web Visitor can do for your business – you’ll be amazed.

    Thanks and keep up the great work!

    Eric
    PS: Talk With Web Visitor offers a FREE 14 days trial – you could be converting up to 100x more leads immediately!
    It even includes International Long Distance Calling.
    Stop wasting money chasing eyeballs that don’t turn into paying customers.
    CLICK HERE http://www.talkwithwebvisitors.com to try Talk With Web Visitor now.

    If you’d like to unsubscribe click here http://talkwithwebvisitors.com/unsubscribe.aspx?d=hrconcept.com.pl

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *