W Alfabecie Przywództwa czas na literę J, pod którą będzie kryło się pojęcie przywództwa jutra. Zajmiemy się fascynującym przewidywaniem, jak będzie wyglądało przewodzenie ludziom w przyszłości. Sprawdzimy jakie wyzwania przyniesie liderom przyszłość. W przyszłości liderzy będą musieli stawić czoła przeszkodom i wyzwaniom, z którymi nie mieli do czynienia obecni ani dawni przywódcy.
Jak powiedział guru nauk o zarządzaniu Peter Drucker:
Najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest jej tworzenie.
Jacob Morgan, futurolog i autor książki The Future Leader przeprowadził wywiady z ponad 140 dyrektorami generalnymi największych firm na świecie i dodatkowo ankietę z ponad 14 000 użytkownikami LinkedIn. Jedno z pytań dotyczyło wyzwań, przed którymi staną przyszli liderzy.
Wyzwania te zostały podzielone przez Jacoba Morgana na dwa główne obszary: futuryzacja i humanizacja.
Futuryzacja
Przyszłych liderów nie stać na kierowanie organizacjami, patrząc wstecz. Muszą zorientować się na przyszłość. Istnieje wiele kwestii należących do tej kategorii.
Myślenie długoterminowe kontra myślenie krótkoterminowe
Wielu liderów myśli krótkoterminowo a pandemia jeszcze wzmocniła te tendencje. Jesteśmy uwarunkowani myśleniem krótkoterminowym i oczekiwaniem szybkich rezultatów. Przyszli liderzy natomiast muszą być skoncentrowani na długoterminowym sukcesie zarówno organizacji, jak i ludzi.
Postęp technologiczny – automatyzacja, robotyzacja
Nowa technologia pojawia się niewiarygodnie szybko i często wydaje się, że gdy już coś opanujemy, już staje się przestarzała i pojawia się nowe, szybkie, efektowne rozwiązanie. Liderzy muszą zwracać uwagę na technologię i być w stanie zmieniać swoją perspektywę, aby zrozumieć, jakie nowe osiągnięcia są kluczowe, a co jeszcze jest w przygotowaniu.
Dzisiejsi liderzy muszą albo zdecydować się na przyjęcie nowych platform i technologii, albo być przygotowani na pozostanie w tyle – John Legere, były prezes T-Mobile
Nadążanie za tempem zmian
Świat zmienia się niewiarygodnie szybko, a przyszli przywódcy będą musieli za nim nadążyć. Muszą zaakceptować zmiany, zachować elastyczność i być otwarci na nowe pomysły.
Tempo zmian jest szybsze i chociaż nie musisz wiedzieć wszystkiego, musisz wiedzieć, jak to osiągnąć. Zaangażowanie w uczenie się przez całe życie, myślę, że premia za to jest teraz znacznie wyższa dla naszych liderów. -William Rogers, dyrektor generalny SunTrust Banks
Porzucanie status quo
To, że coś działało w przeszłości, nie oznacza, że będzie działać w przyszłości. Liderzy muszą być pewni siebie i odważni, aby podejmować ryzyko porzucania status quo.
Humanizacja
Zwykle kładziemy duży nacisk na technologię przyszłości, ale firma może pracować bez technologii; nie może działać bez ludzi. Wyzwania związane z humanizacją obejmują równoważenie ludzi z technologią i zapewnienie, że Twoi ludzie są przygotowani do odniesienia sukcesu w przyszłości..
Tworzenie zróżnicowanych zespołów
Nasza firma powinna odzwierciedlać różnorodność. Zróżnicowane zespoły wnoszą nowe perspektywy. Przyszli liderzy muszą łączyć zespoły ludzi o różnym pochodzeniu, płci, rasie, orientacji seksualnej i systemach przekonań, aby razem pracować nad wspólnym celem.
Znakiem rozpoznawczym przyszłego lidera powinna być umiejętność współpracy z ludźmi w różnym wieku i z różnych środowisk. Sébastien Bazin, dyrektor generalny Accor Hotels
Rekrutowanie i rozwijanie najlepszych talentów
Ludzie są największym zasobem organizacji, ale wiele firm stoi przed wyzwaniem znalezienia i zatrzymania świetnych pracowników. Zamiast kandydatów do pracy próbujących przekonywać organizacje, że są najlepszym wyborem, teraz liderzy i organizacje muszą przekonać potencjalnych pracowników, że są świetnym miejscem do pracy.
Zwłaszcza przedstawiciele Millenialsów jeśli nie czują, że się uczą i rozwijają, a są na bieżąco w swoich obszarach specjalizacji, opuszczą firmę.
Przekwalifikowanie i podnoszenie kwalifikacji pracowników (reskilling i upskilling)
Sposób naszej pracy i narzędzia, które posiadamy, szybko się zmieniają, a wielu pracowników nie ma odpowiednich umiejętności, aby wykonywać swoją pracę lub rozwijać się w przyszłości. Liderzy stają przed wyzwaniem, jakim jest wiedza, jak najlepiej podnosić kwalifikacje pracowników i zapewniać im to, czego potrzebują, aby odnieść sukces w przyszłości.
Czynienie dobra
Ludzie chcą być częścią organizacji, którym zależy na czymś więcej niż tylko zarabianiu pieniędzy. Ale w wielu przypadkach liderzy i akcjonariusze są uwarunkowani, aby myśleć bardziej o zyskach niż o czynieniu dobra na świecie. Przyszli liderzy muszą upewnić się, że ich praca poprawia świat, a następnie podzielić się tym przesłaniem z innymi.
Nadawanie organizacji ludzkiej twarzy
Dzięki automatyzacji i skupieniu się na wydajności wiele organizacji wpada w pułapkę skupiania się na wynikach, a nie na ludziach. Każdy człowiek się liczy, a przyszli liderzy muszą traktować swoich pracowników jako ludzi, a nie tylko trybiki w maszynie.
Lider przyszłości będzie musiał wykazać się dostateczną przenikliwością, aby zrównoważyć automatyzację z ludzkim podejściem. Muszą zdecydować, jakie typy zadań zautomatyzować, aby mogli spędzać więcej czasu na czynnościach o dużej wartości. Ale także zdecyduj, które firmy będą nadal czerpać korzyści z ludzkiego osądu. — Kiran Mazumdar-Shaw, Chairperson, of Biocon
Wyzwania te są powszechne i wymagają poważnego wysiłku. Jak wynika z ankiety LinkedIn, większość liderów i organizacji nie jest gotowych na stawienie czoła tym wyzwaniom. Dobra wiadomość jest taka, że wciąż mamy czas, ale musimy zacząć już teraz, aby rozwinąć umiejętności i nastawienie potrzebne w przyszłości.
9 kompetencji przyszłości