W Alfabecie Przywództwa litera H i tym razem spojrzenie skierowane na holakrację oraz hierarchię. Kiedy po raz pierwszy usłyszałam o praktykach świadczących o kompletnie nowym podejściu do zarządzania, dotyczyło to holakracji w Zappos. Nowy sposób zarządzania był przełomowy i polegał na odejściu od hierarchii i tradycyjnego zarządzania, w tym przywiązaniu do tytułów i stanowisk oraz hierarchicznego procesu decyzyjnego.

Zamiast struktury organizacyjnej powstały kręgi współpracujących ze sobą zespołów, zamiast stanowisk i związanego z nimi statusu – określone role  lub zestaw ról pełnionych dla wykonania pracy, zamiast procesu decyzyjnego w dół hierarchii, samodecydowanie, samoorganizowanie się według jednego zbioru zasad. Reguły te jednak nie dają sztywnych wytycznych, natomiast zapewniają strukturę, która pomaga dostosować procesy w firmie.

Jak przygotować swoją organizację na przyszłość?

Zamiast wielkich reorganizacji co kilka lat, możesz zmienić strukturę firmy, gdy tylko poczujesz, że można coś ulepszyć. Dzieje się tak na każdym poziomie organizacji – każdy zespół ma swój własny proces zarządzania. Taka jest definicja zdecentralizowanej, uczącej się organizacji: Twoja firma nieustannie ewoluuje w odpowiedzi na swoje otoczenie i nie jest tak destrukcyjna, jak mogłoby się wydawać.

Holakracja zapewnia konkretną strukturę kodowania autonomii, zwinności i dostosowania do celów w DNA organizacji.

W takim razie czym jest holakracja?

Istnieje niezliczona ilość różnych metod, dzięki którym firma może stać się bardziej samodzielnie zarządzana i samoorganizująca się. Jedną z nich jest Holacracy, którą stworzyła firma HolacracyOne. Holokracja jest jak system operacyjny dla Twojej organizacji. Jest to predefiniowany zestaw reguł i procesów, kontroli i równowagi oraz wytycznych, których organizacja może użyć, aby pomóc jej w samodzielnym zarządzaniu i samoorganizacji, dając każdemu pracownikowi możliwość kreowania innowacji, wprowadzania zmian i wypowiadania opinii.

Dlaczego Zappos chciał samozarządzania i samoorganizacji?

Zappos zawsze skupiał się na dostarczaniu wyjątkowej obsługi klienta, nazywając to usługą WOW. Aby świadczyć usługi WOW, ważne jest, aby każdy pracownik rozumiał potrzeby  klientów i miał możliwość poprawy obsługi klienta, jeśli to  jest możliwe. Wraz z rozwojem  firmy wolniej rozpoznawano doświadczenia klientów i reagowano na nie z powodu poziomów, przez które pracownicy musieli przejść, żeby załatwić sprawę. Holakracja daje narzędzie, które pozwala każdemu pracownikowi szybko poznać opinie klientów i działać na ich podstawie, dzięki czemu można stale świadczyć usługi z efektem WOW, niezależnie od wielkości  firmy.

Kiedy wybrać holakrację?

Istnieje wiele firm samozarządzających się na wiele różnych sposobów, ale większość z nich stworzyła i rozwinęła własną, unikalną metodę i doskonaliła ją przez kilka lat. Zappos wybrał holakrację ze względu na to, że była to jedna z gotowych do użycia opcji, które może wdrożyć każda organizacja, niezależnie od wielkości czy branży. Holakracja natychmiast dostarczyła  zestaw reguł i procesów, które każdy mógł poznać, z wieloma odcieniami predefiniowanymi dla firmy Zappos.

Czy Zappos nadal używa holakracji?

Zappos wprowadził holakrację w 2014 roku i obecnie nadal używa Holakracji i nie planuje tego zmieniać. Jednak Holakracja jest zbudowana tak, aby skupiać się na pracy, a nie na ludziach, podczas gdy Zappos jest skoncentrowany przede wszystkim na ludziach. Tak więc w Zappos holakracja używana jest zgodnie z  wartościami i kulturą firmy.
Jeśli zainteresowały Ciebie doświadczenia Zappos i to, jaka filozofia stała za przejściem do holakracji, to przeczytaj koniecznie książkę Tony’ego Hsieh, byłego dyrektora zarządzającego Zappos – Dawaj innym szczęście. Ścieżka zysku, pasji i celu, wydaną przez MT Biznes
Więcej w linkach w języku angielskim:
Zapposinsights_holacracy
Holacracy-implementation-toolkit
HBR: Beyond-the-holacracy-hype
Holacracy-bootstrap-guide