W Alfabecie Przywództwa pora na uważność, która wiąże się z poprzednimi spojrzeniami na przywództwo. Uważność wpływa bardzo mocno na dwa obszary aktywności lidera: jakość współpracy z innymi oraz jakość życia samego lidera.

Uważne przywództwo przejawia się w pełnej obecności, koncentracji na rozmówcy, słuchaniu go na głębokim poziomie, rozumieniu całościowego przekazu rozmówcy i dostosowanej do tego komunikacji. Taka komunikacja jest empatyczna wobec drugiej osoby, ale też samego siebie.

Uważne przywództwo ma na celu rozwój samoświadomych i współczujących przywódców poprzez połączenie zachodniego zrozumienia autentycznego przywództwa ze wschodnią mądrością dotyczącą umysłu, opracowaną na podstawie praktyk stosowanych od tysięcy lat. Bill George, Harvard Business School

Liderzy praktykujący mindfulness mogą naprawdę zmienić miejsce pracy i społeczność, tworząc środowisko zaangażowania, szczęścia i wydajności, ponieważ uważność, bezinteresowność i współczucie są kluczowymi cechami do ich osiągnięcia.

Uważny lider to ktoś, kto ucieleśnia obecność przywództwa poprzez kultywowanie skupienia, jasności, kreatywności i współczucia w służbie innym. Janice Marturano

Cztery filary uważności, czyli Body/Feelings/Mind/Mental maps:


1. Uważność ciała
Pełna świadomość doświadczenia przebywania w ciele, w tym odczucie oddychania, postawy, ruchu ciała i wewnątrz ciała, ciężaru własnego ciała, jego nietrwałości i tak dalej. To uziemia cię w chwili obecnej.
2. Uważność uczuć
Zwracanie uwagi i zauważanie przyjemnych, nieprzyjemnych i neutralnych uczuć. To najbardziej podstawowy poziom odczuwania. Uważność na uczucia na tym poziomie pozwala rozwinąć nieoceniającą świadomość wszystkiego, co się pojawia. Jak wynika z badań przytoczonych przez Harvard Health w 2017 akceptacja faktu, że nie czujemy się najlepiej wpływa pozytywnie na nasze zdrowie psychiczne.

3. Uważność umysłu
Bycie świadomym myśli i emocji, które powstają, przebywają z nami i przemijają. Pozwala to zobaczyć przejściową i niematerialną jakość procesów myślowych i filtrów emocjonalnych, które kierują naszymi działaniami.
4. Uważność obiektów mentalnych (map mentalnych)
Zwracanie uwagi na całość naszego doświadczenia, obejmującą wszelkie mentalne cechy i zjawiska pojawiające się z chwili na chwilę. Widząc, jak staramy się zbudować spójny świat z serii mentalnych zdarzeń, dochodzimy do zrozumienia nietrwałej natury istnienia. Psychiatra Daniel J. Siegel wprowadził pojęcie psychowzroczności (ang. Mindsight), opisywanej przez niego jako formą skoncentrowanej uwagi, która umożliwia dostrzeżenie wewnętrznego sposobu funkcjonowania naszego umysłu. Inaczej mówiąc to zdolność spoglądania w głąb własnego umysłu i odczuwania empatii w celu wprowadzenia pozytywnych zmian.

Kluczowe cechy uważnych liderów:

  • pełna obecność
  • samoświadomość i zrozumienie innych
  • świadomość, autentyczność i współodczuwanie
  • podejmowanie przemyślanych decyzji
  • bycie skupionym
  • kierowanie się wartościami
  • inspiracja i kreatywność
  • kultywowanie skupienia, przejrzystości i kreatywności
  • otwartość
  • brak osądzania
  • zaufanie wobec innych osób
  • odpowiedzialny za postawę bez obwiniania
  • wrażliwość i szczerość

Moje ulubione praktyki uważności:

  • chłonięcie otaczającego świata wszystkimi zmysłami
  • spacer po lesie, łące, plaży, górach
  • słuchanie głosów natury, szumu morza
  • praca wymagająca skupienia, uwagi
  • medytacje kierowane (np. z Youtube), w ciszy, z dźwiękiem, medytacje oddechowe, joga nidra.

Thich Nhat Hahn, mistrz zen pochodzący z Wietnamu, nominowany do pokojowej Nagrody Nobla przez samego Martina Luthera Kinga mówi, że kiedy praktykujemy uważność w naszym codziennym życiu, otwieramy się na cudowności życia i pozwalamy światu leczyć nas i odżywiać.

Kiedy nalewam herbatę, lubię ją nalewać z rozwagą. Kiedy świadomie nalewam herbatę, mój umysł nie skupia się na przeszłości ani przyszłości, ani na moich projektach. Mój umysł skupia się na nalewaniu herbaty. Jestem w pełni skoncentrowany na nalewaniu herbaty. Nalewanie herbaty staje się jedynym obiektem mojej uważności i koncentracji. To przyjemność i może przynieść wiele spostrzeżeń. Widzę, że w herbacie jest chmura. Wczoraj była chmura, a dziś to moja herbata. Wgląd nie jest czymś bardzo odległym. Dzięki uważności i koncentracji możesz zacząć rozwijać wgląd, który może cię wyzwolić i przynieść szczęście. Thich Nhat Hahn

Czym dla Ciebie jest mindfulness?

Czy jest to:

A) stan umysłu;

B) praktyka,

C) sposób życia,

D) styl życia,

E) wszystkie powyższe?

 
Jeśli chcesz pójść dalej, zachęcam do Pięciu treningów uważności autorstwa Thich Nhat Hanh. Składają się na nie:
1. Pochwała  życia
„Widząc, że szkodliwe działania powstają z gniewu, strachu, chciwości i nietolerancji, które z kolei pochodzą z dualistycznego i dyskryminującego myślenia, będę kultywować otwartość, niedyskryminację i nieprzywiązanie do poglądów, aby przekształcić przemoc, fanatyzm i dogmatyzm w sobie i w świecie”.
2. Prawdziwe szczęście
„Będę ćwiczyć głębokie patrzenie, aby zobaczyć, że szczęście i cierpienie innych nie są oddzielone od mojego własnego szczęścia i cierpienia; że prawdziwe szczęście nie jest możliwe bez zrozumienia i współczucia”.
3. Prawdziwa miłość
„Jestem zaangażowany w kultywowanie odpowiedzialności i uczenie się sposobów ochrony bezpieczeństwa i integralności osób, par, rodzin i społeczeństwa… Praktykując prawdziwą miłość, wiemy, że będziemy pięknie kontynuować przyszłość”.
4. Życzliwa (miłująca) mowa i głębokie słuchanie
„Wiedząc, że słowa mogą przynosić szczęście lub cierpienie, staram się mówić zgodnie z prawdą, używając słów, które wzbudzają zaufanie, radość i nadzieję. Kiedy manifestuje się we mnie gniew, jestem zdecydowany nie mówić. Będę ćwiczyć uważne oddychanie i chodzenie, aby rozpoznać i wejrzeć głęboko w swój gniew”.
5. Odżywianie i leczenie
„Będę ćwiczyć powracanie do chwili obecnej, aby być w kontakcie z odświeżającymi, uzdrawiającymi i odżywiającymi elementami we mnie i wokół mnie, nie pozwalając, by żal i smutek wciągały mnie z powrotem w przeszłość, ani nie pozwalając, by niepokoje, strach lub pragnienie ciągnęły mnie z teraźniejszości”.

Leave a comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.