W Alfabecie Przywództwa pod literą O, nie mogło zabraknąć Odważnego Przywództwa. Uważam, że odwaga jest niezbędna dla bycia dobrym, skutecznym liderem. Odwaga a nie brawurowe działania. Odwaga rozumiana jako cecha związana z podejmowaniem trudnych decyzji, działaniem w sytuacji niejednoznaczności, podejmowaniem się zadań i wyzwań wykraczających poza naszą tzw. strefę komfortu. Odwaga wiąże się też z wyjściem na arenę prezentacją własnego zdania, wtedy kiedy wiemy, że jest inne niż zdanie większości. To sytuacja, kiedy nie tylko bronimy własnej opinii, ale też stajemy w obronie osób na słabszej pozycji, to obrona dyskryminowanych. Jesteśmy odważni, kiedy postępujemy zgodnie z naszymi wartościami. Nie poddajemy się dyktatowi silniejszego lub grupy przyjmując postawę konformistyczną.

Odważne przywództwo jest tym czego potrzebujemy w czasach wymagających odwagi do przewodzenia w sytuacji niejasności i niezwykłych warunków.

Co o odwadze mówi słynna badaczka odwagi Brene Brown?

Brene Brown prowadzi od ponad 20 lat badania nad odwagą, wstydem, wrażliwością i autentycznością na Uniwersytecie w Teksasie. Jest autorką czterech bestsellerów i wspaniałego TED o wrażliwości . Osobiście czerpię bardzo dużo z jej książek.
Każdy, kto podejmuje się zadania pracy z ludźmi powinien zapoznać się z książką Odwaga w przywództwie
Wedlug Brené Brown istnieją cztery umiejętności odważnego przywództwa, szczegółowo opisane w książce Odwaga w przywództwie.
1. Zmagania z wrażliwością (Mierzenie się z własną wrażliwością)
2. Życie zgodnie z wartościami.
3. Budowanie zaufania (Odwaga w zaufaniu sobie i innym)
4. Sztuka wstawania (Uczenie się z wyzwań i porażek).

1. Zmagania z wrażliwością (Mierzenie się z własną wrażliwością)

Brené Brown mówi: „Nie można osiągnąć odwagi bez utrudnień z powodu wrażliwości”. Oznacza to, że masz odwagę pokazać się w pełnej otwartości, mimo że nie możesz kontrolować wyniku. Chodzi o bycie wrażliwym w relacjach z innymi podczas każdego spotkania, e-maila, rozmowy telefonicznej i rozmowy twarzą w twarz w miejscu pracy i poza nim.
Wrażliwość oznacza jednoczesne podekscytowanie i strach. Czujesz, że musisz coś zrobić lub powiedzieć, ale wewnętrzny głos, który masz, mówi ci, że może to nie być bezpieczne. Aby pomóc członkowi zespołu w znalezieniu własnych odpowiedzi, potrzeba wrażliwości, aby opóźnić działanie i wkroczyć w rozmowę coachingową.
Liderzy muszą nieustannie pracować nad wejściem w trudne rozmowy i dostarczaniem uczciwych i produktywnych informacji zwrotnych, co wymaga takiego nastawienia. Jeśli chodzi o przekazywanie opinii, pamiętaj o następujących kwestiach:

  • Koncentrując się na transparentności, zwiększasz zaufanie i zmniejszasz nieproduktywne zachowania. Transparentność tworzy więcej więzi i empatii. Przejrzystość tworzy również granicę, która pozwala drugiej osobie zdecydować, co zrobić z informacją zwrotną.
  • Poznaj swoje wyzwalacze. Kiedy jesteś poruszony, czy próbujesz kontrolować sytuację, chronić siebie lub sprawiać, by ludzie byli zadowoleni? Świadomość tego może pomóc ci przenieść się w wybrane miejsce, aby wkroczyć we wrażliwość.

2. Życie zgodnie z wartościami

Zastanow się nad swoimi wartościami, nazwij je i zapisz. W następnym kroku zidentyfikuj podstawowe zachowania, które reprezentują sposób, w jaki możesz żyć zgodnie z tymi wartościami. A jakie zachowania mówią ci, że zboczyłeś z kursu?
Odważni liderzy, którzy kierują się swoimi wartościami, zamiast tylko o nich mówić, nigdy nie milczą o trudnych sprawach.

3. Budowanie zaufania (Odwaga w zaufaniu sobie i innym)

Chodzi o takie zaufanie, które opiera się na rzetelnej ocenie sytuacji biznesowego i dobrego osądu ludzi, połączonych dla wzmocnienia intuicji.
Zaufanie buduje się poprzez małe chwile wrażliwości w relacji, występujące na osi czasu. Pochodzi też z wybrania odwagi zamiast komfortu.
Bycie godnym zaufania liderem oznacza bycie kimś, na kogo ludzie mogą liczyć i ich przekonanie, że zrobisz to, co mówisz, że zrobisz.
W taki sposób Stephen M.R. Covey, autor książki Szybkość Zaufania mówi nam o zaufaniu:

Zaufanie ma silny wymiar ekonomiczny. Ma zawsze wpływ na dwa elementy – szybkość działania oraz koszty. Gdy spada zaufanie, maleje szybkość działania, a koszty wzrastają. Kiedy rośnie zaufanie, maleją koszty i rośnie prędkość. Stephen M. R. Covey

4. Sztuka wstawania (Uczenie się z wyzwań i porażek)

To, jak mówisz do siebie, gdy coś idzie nie tak, ma ogromne znaczenie. Carol Dweck, autorka książki Nowa psychologia sukcesu wyjaśnia nastawienie na uczenie się i na stałość. Poszukiwanie błędów świadczy o nastawieniu na stałość; uczenie się, jak stać się lepszym następnym razem, pokazuje nastawienie na rozwój.
Najważniejszym aspektem odważnego przywództwa jest wybór sposobu, w jaki reagujemy na strach. Czy przejdziesz na autopilota i będziesz chronić, kontrolować, czy ludzie będą zadowoleni i uspokojeni?
Następnym razem, gdy będziesz miał okazję do odważnego przewodzenia, pamiętaj, aby radzić sobie będąc wrażliwym, pokazując się w pełnej otwartości, żyjąc zgodnie ze swoimi wartościami, ufając sobie i ucząc się na błędach.
Do zastosowania w pracy i życiu:
Jak być odważnym

Comments (2)

  1. Marcin

    Odpowiedz

    Żeby jakoś efektywnie rozwijać zdolności przywódcze, to oprócz tych wskazówek, które warto mieć na uwadze, dobrze też będzie zainteresować się szkoleniem. Myślę, że połączenie tych dwóch rzeczy może bardzo zaoszczędzić czas. Co do szkoleń, to polecam zajrzeć tutaj:
    https://newplayers.pl/szkolenia-dla-menedzerow/
    Żeby było ciekawiej, to na tej samej stronie można znaleźć też gry poszkoleniowe. Mogą być bardzo skuteczną pomocą, by nie musieć co jakiś czas wracać do szkoleń 😀

Leave a comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.